Érdekességek
Kezdőlap > Iparág > Élelmiszer > Digitális csomagolástechnikai víziók 1.
ÉlelmiszerInnovationIparágPackinfo

Digitális csomagolástechnikai víziók 1.

Nem mehetünk el a tények mellett, hogy korunk egyik kihívása az életünk minden területét átfogó digitalizáció terjedése, előbb-utóbb a csomagolástechnikában is olyan alapvető fontosságú tényező lesz, amire már most ideje lenne gondolnunk.

Gondolnunk kell rá, és több időt, energiát, no és persze a kutatásokba több pénzt kellene áldozni, hogy ez a terület is felnőjön azok mellé, amik pl. a repülést, vagy az űrkutatást, de akár a földi gépjárművek vezérléseit, vagy éppen a csomagolástechnikában, mint termelőerőként már ma is ott lévő robotikai megoldásokat jelentik.

A csomagolástechnikának most azon részét tekintjük át, amik a csomagolóanyagok, csomagolószerek eszközök, vagy az ott használatos segédeszközök digitális kivitelezését jelenti, vagy az ezekhez köthető digitális technikákat, amellyel pl. a nyomtatást, felületkezelést is el lehet látni.

Kezdjük talán azokkal a technikákkal, amelyek már jelenleg is megtalálhatóak a csomagolásokon: ilyenek pl. a változó információkat nyomtató jelöléstechnikai berendezések, és az általuk a termék csomagolásán megtalálható kódok, jelölések.

Mit is jelent itt a digitalizáció? Ezen a területen az elhelyezendő információ létrehozásának a technológiájában alkalmazott digitális módszereket már régóta alkalmazzák. A címkére nyomtató vonalkódnyomtatók pl. már eddig is tudtak a konstans kódokon kívül olyan információkat elhelyezni a címkéken, amik egyedivé teszik azt. De olyan opciókat használ ki ez a technológia, amit a hagyományos eszközökkel nem lehet kiaknázni.

Mik ezek a kódok? Pl. a minőségmegőrzési dátum. Az értékét a készülék a nyomtatás napján lévő aktuális dátumból, egy a termékre jellemző eltarthatósági időtartammal megnövelt dátumot nyomtat automatikusan a címkére, vagy akár közvetlenül flexibilis csomagolóanyagokra vagy speciális tintacseppes technológiával vagy lézerrel, akár különböző formájú felületekre, pl. palackok. Itt nemcsak az eltolt dátum, de akár másodpercre visszavezethetően az időpont is jelölhető, mely által a pontos gyártási dátum is könnyen beazonosítható. Természetesen itt is léteznek olyan fix adatok, amik pl. a termék gyártási sarzsra, receptúrájára, felhasznált alapanyagokra jellemző kódot ugyanúgy tartalmaznak, mint akár pl. egy gyártósor gépszámát, vagy a kezelőszemélyzet azonosítóját. Ezek jelölése computeres technológiával egy adatbázis segítségével néhány gombnyomásra beállítható, hogy az adott termékre jellemző paramétereknek megfelelően állítsa be pl. a dátumot. Van olyan termék, ami pl. féléves, van amelyik egyéves, vagy hosszabb idejű minőség megőrzési idővel rendelkezik, és nem szükséges mindig újra programozni a készüléket, elegendő csak az adatbázisból kiválasztani a terméket, az összes hozzá rendelhető paraméter automatikusan kerül a jelöléstechnikai berendezés írószerkezetéhez.

Ugyanilyen digitális tartalmú jelölés lehet, ha olyan változó adatot kell nyomtatnunk a termékre vagy a csomagolószerre, hogy a gyártás során egymás után következő termékek mindegyike különböző értéket kapjon. Pl. sorszám, vagy egy gyártósorba integrált mérleg által érzékelt súlyadat, de akár térfogat vagy darabszám is lehet az adat!

Vízió:

Minden egyes termék önálló tartalmat kaphatna. Különböző figyelemfelkeltő feliratok, pl. a dohányzás elleni kampányban, nem azonos feliratok sorakoznának a dobozokon, hanem más és más. Ugyanilyen lehetőség lehet, egy élelmiszerre vonatkozóan, ha pl. különböző receptek kerülnének a csomagolásaikra, mindegyikre más és más. Marketing jelentőséggel is bírhat, hiszen fel lehet használni a változó tartalmakat, pl. kuponkódok nyomtatására, vagy a különféle tartalmak pl. gyerekek általi gyűjtésére, de akár különböző kis történetek nyomtatására is, ami az adott terméket még eladhatóbbá tehetné, különféle korcsoportok részére.

A minőségmegőrzési dátum jelölése színt váltana, ha közeledik a lejárathoz. Ezzel is figyelmeztetve a felhasználót, hogy figyelem hamarosan le fog járni a termék (pl. az eddigi fekete dátum helyett átváltana sárga színűvé), vagy ha már lejárt, akkor piros színt váltana a dátumjelölés, jelezve, hogy a termék, már biztonsággal nem fogyasztható el.

Hűtőipari termékeknél már jelenleg is léteznek olyan indikátorok, amelyek analóg módon jelzik, ha a termék elhagyta a hűtőláncot, és ezáltal károsodott, fogyasztásra alkalmatlanná vált. Amennyiben lehetőséggé válna a pontos hőmérsékletek akár grafikonon történő ábrázolása a csomagolószeren, akkor pl. az ellenkező irányú hőmérséklet terhelés is láthatóvá válna, pl. melegre érzékeny termékeknél, csokoládék, vagy zsírtartalmú élelmiszerek esetében. Ugyanilyen érdekes lehet ez a grafikon pl. a gyártás és csomagolástechnológia során, ahol pl. forró töltést végeznek, vagy pl. zsugoralagútban tartózkodik az élelmiszer, ami szintén pontosan meghatározott időtartamhoz van kötve, hogy ne károsodjon a termék.

Kereskedelemtechnikai érdekessége is lehetne a digitalizált jelöléseknek, ha pl. paraméterezhetően egy adott időtartammal a minőségmegőrzési lejárat előtt megjelenne a terméken az AKCIÓ felirat, és automatikusan átállna a termék, „akciós” státuszra, természetesen a digitális készletgazdálkodásnak megfelelően, az adott termék ára szintén automatikusan állna át „akciós”-ra, hiszen a termék készletre vétele során az elektronikus adatátvitelnek köszönhetően a termék minőségmegőrzési ideje automatikusan kerülne a rendszerbe, az adott beszállításra. Ehhez persze az szükséges, hogy a termék beszállítási azonosítója is értelmezhető legyen a rendszerben, és azok a termékek, amik még a megőrzési határidő pozitív tartamán belül vannak, ne álljanak át „akciós”-ra.

Bizonyos élelmiszer termékek esetében, ahol pl. a készrefőzési idő meg van határozva, a termék jelezhetné az időt tartalmazó jelölése révén, hogy mikor lesz kész a termék. Ha ez párosul hőmérséklet érzékeléssel és kijelzéssel, akkor a kettő kombinálásával, még optimálisabbá tehető a készítési folyamat.

folytatjuk…….

KA

Vélemény, hozzászólás?